Nieuwe contacten gewenst, maar niet makkelijk te vinden

Posted · Add Comment

Hoewel veel 60-plussers behoefte hebben aan nieuwe sociale contacten, bijvoorbeeld om even een praatje te maken of iets leuks mee te doen, vinden veel mensen het moeilijk om daadwerkelijke nieuwe vrienden te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van ANBO en Bureauvijftig voor de lancering van het initiatief Maak een Praatje. Van de 2750, via ANBO ondervraagde, 60-plussers zegt maar liefst een derde dat ze behoefte hebben aan nieuwe contacten, bijvoorbeeld omdat zij het missen interesses te delen (32 procent), goede gesprekken met gelijkgestemden missen (40 procent) en mensen missen waarmee ze leuke dingen kunnen doen (31 procent). En deze cijfers verschillen niet significant als er een vergelijking wordt gemaakt tussen mensen mét en mensen zónder een relatie.

“Wat opvalt is dat de aanleiding om nieuwe contacten te zoeken niet per se negatief is. Natuurlijk zegt een groot deel van de ondervraagden dat hun sociale netwerk is veranderd, bijvoorbeeld na pensionering, of dat zij na scheiding of overlijden van hun partner een nieuwe invulling moeten zoeken. Maar ruim een derde van de mensen gaat juist uit van iets positiefs: men vindt het leuk om zichzelf te blijven ontwikkelen en wil dat met nieuwe vrienden doen”, zo zegt Floris Venneman van Bureauvijftig. “De meeste respondenten zoeken een klik; een connectie. En dan niet een liefdesrelatie, maar gewoon iemand om iets leuks mee doen of om bij te kletsen”, voegt ANBO-bestuurder Liane den Haan toe.

De mensen die actief op zoek gaan, doen dat voornamelijk via sportclubs en via andere lokale verenigingen. Maar ook culturele activiteiten, politieke partijen en de bibliotheek worden vaak genoemd. In een derde van de gevallen in men tevreden over de uitkomst, maar respondenten zeggen ook vaak dat er uiteindelijk geen klik was (35 procent) en/of dat men niet dezelfde interesses deelde (25 procent). In bijna 15 procent van de gevallen was de wederpartij op zoek naar een relatie of seks. 44 Procent van de mensen die zeggen behoefte te hebben aan nieuwe contacten, gaat niet actief op zoek.

ANBO, Bureauvijftig en Stichting Else investeren daarom in de startup Maak een Praatje, dat mensen op basis van hun interesses aan elkaar verbindt. “Met Maak een Praatje zoek je gemakkelijk nieuwe sociale contacten, en kun je elkaar leren kennen via een kort telefoongesprek. Op die manier kun je even aftasten of er een klik is. Of beslissen dat bellen voldoende is, omdat je gewoon op zoek bent naar leuke gesprekken. De eerste gebruikers van Maak een Praatje zijn heel erg enthousiast, dus we gaan voor meer mensen beschikbaar maken, om te beginnen in de regio Den Haag”, zo zegt Den Haan.

Geef een reactie